Sabtu, 31 Oktober 2009

Aku merepek untuk seminggu....

Seorang bapa tunggal tinggal di tepi sungai bersama anaknya. Si bapak ini ada membela seekor berok yang pandai membuat kerja-kerja rumah. Pada satu hari si bapak ini pergi ke bandar untuk bermesyuarat bagi menyelesaikan masalah kepimpinan dalam masyarakat kampungnya kerana diamerupakan orang yang paling berpengaruh. Si bapak meninggalkan anaknya kerana telah mendidik anaknya supaya berdikari berdasarkan konsep "Satu Hari Nanti Jadi Pandai".

Apabila si bapak ini tiada dirumah, maka si anak ini pun bermain pondok-pondok di tepi sungai. Dalam masa yang sama beruk belaan pula hanya melakukan kerja rutinnya dengan membersihkan rumah. Nak dijadikan cerita ini bertambah sedap, datanglah seorang perompak merompak rumah itu. Disebabkan rumah itu tidak memiliki apa-apa barang, maka perompak itu membunuh beruk kerana kecewa tidak dapat hasil dalam rompakan.

Dalam masa yang sama, si anak yang sedang bermain pondok-pondok ditepi sungai tidak menyedari bahawa dihulu sungai katak sedang berpesta melompat dari batu ke tempurung dan cuba untuk melompat sehingga ke amerika sambil bernyanyi menyebabkan hujan turun dengan lebat sehingga air deras menghanyutkan sebuah jambatan yang dikatakan paling canggih kerana strukturnya boleh menahan tsunami menghempap dan melemaskan si anak yang bermain pondok-pondok ditepi sungai.

Si bapak yang baru pulang dari mesyuarat di bandar terkejut melihat kejadian di rumahnya. Dia segera mendapatkan beruknya kerana bimbang tiada sapa yang akan menguruskan rumahnya lagi sedangkan anaknya dibiarkan lemas didalam sungai kerana berfikiran tidak lama lagi anaknya akan dijumpai juga terapung. Si bapak ini segera memerintahkan gengnya untuk mencari sampai dapat siapa yang membunuh beruknya kerana bimbang gerombolan beruk akan datang menuntut bela atas kematian spesisnya itu. Ini disebabkan sebelum ini gerombolan beruk pernah datang mengganggu si bapak dan keluarganya gara-gara si bapak ini memberitahu pada semua orang bahawa pisang adalah makanan utama keluarganya hingga mengakibatkan beruk-beruk itu mengamuk.

Akhirnya perompak yang membunuh beruknya dijumpai dan dijatuhkan hukuman. Sedangkan anaknya yang mati lemas kerana dihempap jambatan dibiarkan sehingga dijumpai dalam keadaan yang mengerikan. Setelah diselidik bahawa jambatan itu dibuat oleh kawan si bapak, Jambatan itu dibina dengan buluh dan tali rapia yang merupakan projek jambatan yang termahal dikampung itu berbanding jambatan konkrit. Mungkin disebabkan buluh diimport dari Monggolia.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*ape yang aku merepek ni.... baca je la.... aku pun x paham

Tiada ulasan:

Catat Ulasan